Matěj Baloga je v Tietu teprve rok a už si od našeho zákazníka vysloužil titul zaměstnance měsíce. Čím je jeho práce výjimečná i kde bere inspiraci, to nám prozradil v rozhovoru.

Co je náplní tvé práce v Tietu?

Dělám na Business Intelligence oddělení správu serverů pro jednu z největších finančních skupin ve Finsku. Dostal jsem na starosti projekt, který řeší například transakce. Já se od počátku zabývám nastavením, preinstalačními tasky a bezpečností. Taky se starám o komunikaci mezi týmy, aby instalace, kterou si klient objednal, proběhla hladce.

Stal ses zaměstnancem měsíce. Čím si to vysvětluješ?

Ani nevím, jak se to povedlo. V mém týmu pracuje spousta lidí na 100 procent, ale já pracuju v novém prostředí, na kterém je vidět postup nejvíce a dá se na tom “vyřádit”. Řekl bych, že mě nominovali proto, že si někdo všiml, co jsem dělal a klienti byli spokojeni.

Co vlastně pro klienta děláš?

Pracuji v prostředí, které má 20-30 serverů a je rozděleno na více druhů. Jedno je testovací a jedno produkční. Já jsem tam nainstaloval veškeré prerekvizity, balíčky, síťové disky, doporučil jsem klientovi, jak by měl fungovat monitoring a co vlastně monitorovat, spolupracoval jsem s našimi konzultanty. Pomáhal jsem při instalaci celého systému, přebral od nich nějaké informace a z velké části to teď klientovi pomáhám ladit a debugovat.

Také se pro něj snažím vyvíjet nové věci. Například teď pracuji na programu, který bude schopen prostředí startovat a zastavit, bude umět zjistit, v jaké kondici aktuálně je. Prostředí by mělo být vysoce dostupné, takže se starám i o to, aby vysoce dostupné zůstalo. Dohlížím na to, aby se sladily týmy, a komunikuji s manažery, aby věděli, v jaké je teď projekt fázi.

Co plánujete do budoucna?

Už jsme dokončili instalaci první větve systému a nyní pracujeme na novém řešení pro jejich serverovny. Chceme, aby když například vypadne elektřina v jedné serverovně, tak abychom mohli kompletně pracovat ze serverovny druhé. Také jsem navrhnul klientovi nějaké další vylepšení systému, například jsme se se bavili o vysoké dostupnosti disku. Do budoucna se bude jednat hlavně o běžnou údržbu systému.

Nicméně toto není jediný projekt, na kterém pracuji. Dělám i různé automatizace a schedulery. Teď jsem například napsal pro klienta program, aby úkony, které se musí udělat, byly přehlednější. Klientovi se to zalíbilo, takže pro něj budeme dělat druhou verzi. Plus spolupracujeme se třetí stranou na vývoji aplikace. Mám i pár dalších nápadů.

Kde bereš inspiraci pro všechna vylepšení, která děláš?

Ono to většinou vyplyne samo z praxe. Je mi z fungování systému jasné, že kdyby k němu přišel někdo jiný, tak nebude vědět, co dělat. A budou z toho problémy. Proto jsem si říkal, že by bylo fajn napsat skript, který procesy zautomatizuje. Taky vycházím z předchozí praxe.

A jaká je tvoje předchozí praxe?

Před Tietem jsem pracoval tady v Ostravě a pak v Praze. V Ostravě jsem dělal nejdříve na technické podpoře a potom správce systému, vedoucího obchodního oddělení a vedoucího webcentra. V Praze jsem pracoval pro webhostingovou firmu a potom jsem přešel do firmy, která dodává rezervační systémy pro aerolinky. Tam jsem dělal v podstatě DevOps.

Když jsem nastoupil do Tieta, pracoval jsem nejdříve pro více klientů. Pak ale přišel tento projekt a kluci z týmu už měli svoje úkoly rozebrané a nestíhali by spravovat další prostředí, tak jsem se toho ujal.